ប្រទេសជប៉ុនមានភាពល្បីល្បាញដោយសារតែអត្រានៃអាយុសង្ឃឹមរស់ខ្ពស់និងអត្រាជំងឺរ៉ាំរ៉ៃទាប។នេះ​ក៏​ដោយ​សារតែ​ហ្សែនប៉ុន្តែ​ក៏មានការរួមបញ្ចូលពី​ការ​ទទួល​ឥទ្ធិពល​យ៉ាង​ច្រើនសន្ធឹកសន្ធាប់​ដោយ​របប​អាហារនិង​ទម្លាប់​នៃ​របៀប​រស់​នៅផងដែរ។នៅក្នុងអត្ថបទនេះខ្ញុំនឹងពិពណ៍នា​អំពីការអនុវត្តប្រដិបត្តិដែលនាំអោយមានសុខភាពល្អមួយចំនួនដែលជារឿងធម្មតានៅក្នុងប្រទេសជប៉ុន។

ផ្នែកមួយដ៏សំខាន់នៃរបបអាហាររបស់ជនជាតិជប៉ុនគឺសារ៉ាយសមុទ្រដែលជាប្រភេទរុក្ខជាតិសមុទ្រដែលដុះនៅក្នុងមហាសមុទ្រ។សារាយសមុទ្រសម្បូរទៅដោយសារធាតុរ៉ែសារធាតុប្រឆាំងអុកស៊ីតកម្មប្រូតេអ៊ីនជាតិសរសៃនិងអាស៊ីតខ្លាញ់អូមេហ្គា៣ដែលល្អសម្រាប់បេះដូងខួរក្បាលស្បែកនិងប្រព័ន្ធការពាររាងកាយ។សារាយសមុទ្រក៏ផ្តល់អ៊ីយ៉ូតផងដែរដែលមានសារៈសំខាន់សម្រាប់ក្រពេញទីរ៉ូអ៊ីត និងការរំលាយអាហារ។ សារាយសមុទ្រអាចបរិភោគជាអាហារសម្រន់ បន្ថែមទៅលើស៊ុប និងសាឡាដ ឬប្រើសម្រាប់រុំស៊ូស៊ី។

សមាសធាតុដ៏សំខាន់មួយទៀតនៃរបបអាហាររបស់ជនជាតិជប៉ុនគឺអាហារសមុទ្រដែលរួមមានត្រីនិងសំបកខ្យង។អាហារសមុទ្រមានប្រូតេអ៊ីនខ្ពស់និងមានជាតិខ្លាញ់ឆ្អែតទាបហើយផ្តល់នូវអាស៊ីតខ្លាញ់អូមេហ្គា៣ដែលមានឥទ្ធិពលប្រឆាំងនឹងការរលាកនិងប្រឆាំងនឹងការកកឈាម។អាហារសមុទ្រក៏មានផ្ទុកនូវវីតាមីនDសេលេញ៉ូមស័ង្កសីនិងអ៊ីយ៉ូតដែលមានសារៈសំខាន់សម្រាប់សុខភាពឆ្អឹងភាពស៊ាំនិងមុខងារក្រពេញទីរ៉ូអ៊ីត។អាហារសមុទ្រអាចបរិភោគឆៅចម្អិនឬមានជាតិfermented។ការសិក្សាមួយបានរកឃើញថាការបរិភោគអាហារសមុទ្រច្រើនធ្វើអោយមានកម្រិតទាបនៃជំងឺបេះដូងក្នុងចំណោមបុរសជនជាតិជប៉ុនវ័យកណ្តាល។

ការអនុវត្តប្រដិប​តិ្តដែលនាំអោយសុខភាពល្អទីបីនៅក្នុងប្រទេសជប៉ុនគឺការទទួលទានតែបៃតងដែលផលិតចេញពីស្លឹករបស់រុក្ខជាតិCamelliasinensis។តែបៃតងសម្បូរទៅដោយសារធាតុប្រឆាំងអុកស៊ីតកម្មpolyphenolដែលការពារកោសិកាពីភាពតានតឹងអុកស៊ីតកម្មនិងការរលាក។តែបៃតងក៏មានផ្ទុកជាតិកាហ្វេអ៊ីននិងL-theanineដែលបង្កើនការប្រុងប្រយ័ត្ននិងបន្ធូរអារម្មណ៍។តែបៃតងអាចជួយបន្ថយសម្ពាធឈាមកូលេស្តេរ៉ុលជាតិស្ករក្នុងឈាមនិងខ្លាញ់ក្នុងខ្លួន។តែបៃតងក៏ជួយដល់អតិសុខុមប្រាណពោះវៀន ដែលមានឥទ្ធិពលលើភាពស៊ាំ និងអារម្មណ៍។

ការអនុវត្តប្រដិប​ត្តិដែលនាំអោយមានសុខភាពល្អទីបួននៅក្នុងប្រទេសជប៉ុនគឺការញ៉ាំរហូតដល់អ្នកស្ទើរតែឆ្អែត ឬ ហារ៉ាហាជីប៊ូ ជាភាសាជប៉ុន។នេះមានន័យថាញ៉ាំរហូតដល់អ្នកឆ្អែត80%ជាជាងញ៉ាំច្រើនពេកឬអត់ឃ្លានខ្លួនឯង។ការអនុវត្តនេះជួយគ្រប់គ្រងចំណង់អាហារទម្ងន់និងការរំលាយអាហារ។ការញ៉ាំរហូតដល់អ្នកស្ទើរតែឆ្អែតក៏អនុញ្ញាតឱ្យអ្នករីករាយនឹងអាហាររបស់អ្នកកាន់តែច្រើននិងពេញចិត្តចំពោះគុណភាពនិងរសជាតិរបស់វា។ការញ៉ាំយឺតៗនិងគិតដោយយកចិត្តទុកដាក់ក៏អាចជួយអ្នកឱ្យស្គាល់ពីសញ្ញានៃភាពស្រេកឃ្លាននិងការឆ្អែតរបស់អ្នកបានប្រសើរជាងមុន។

ការអនុវត្តប្រដិបត្តិដែលនាំអោយមានសុខភាពល្អទីប្រាំនៅក្នុងប្រទេសជប៉ុនគឺការងូតទឹកព្រៃ ឬ shinrin yoku ជាភាសាជប៉ុន។ នេះមានន័យថាចំណាយពេលនៅក្នុងធម្មជាតិ និងជ្រមុជខ្លួនអ្នកនៅក្នុងទិដ្ឋភាព សំឡេង ក្លិន និងវាយនភាពរបស់វា។ ការងូតទឹកព្រៃអាចជួយកាត់បន្ថយភាពតានតឹងការថប់បារម្ភការធ្លាក់ទឹកចិត្តនិងសម្ពាធឈាម។ការងូតទឹកព្រៃក៏អាចបង្កើនភាពស៊ាំដោយការបង្កើនសកម្មភាពនៃកោសិកាអង់ទីករធម្មជាតិដែលប្រឆាំងនឹងការឆ្លង និងជំងឺមហារីក។

 ការអនុវត្តប្រដិបត្តិដែលនាំអោយមានសុខភាពល្អទីប្រាំមួយនៅក្នុងប្រទេសជប៉ុននោះគឺការរក្សាទំនាក់ទំនងល្អជាមួយសង្គមដ៏រឹងមាំឬmoaiជាភាសាអូគីណាវ៉ាន។នេះមានន័យថាមានក្រុមមិត្តភ័ក្តិឬក្រុមគ្រួសារដែលជួយគាំទ្រអ្នកទាំងផ្លូវអារម្មណ៍ហិរញ្ញវត្ថុនិងរាងកាយ។រង្វង់សង្គមអាចផ្តល់នូវអារម្មណ៍នៃភាពជាកម្មសិទ្ធិគោលបំណងនិងសុភមង្គល។រង្វង់សង្គមក៏អាចលើកទឹកចិត្តអ្នកឱ្យប្រកាន់យកនូវអាកប្បកិរិយាដែលមានសុខភាពល្អដូចជាការញ៉ាំអាហារឱ្យបានល្អហាត់ប្រាណនិងឈប់ជក់បារី។រង្វង់​សង្គម​ក៏​អាច​ជួយ​អ្នក​ទប់ទល់​នឹង​ភាព​តានតឹងភាពឯកោនិង​ទុក្ខព្រួយ​ផងដែរ។

សរុបមកប្រទេសជប៉ុនមានការអនុវត្តប្រដិបត្តិដែលនាំអោយមានសុខភាពល្អជាច្រើនដែលជួយរួមចំណែកដល់សុខុមាលភាពរបស់មនុស្ស។ការអនុវត្តប្រដិបត្តិទាំងនេះមិនត្រឹមតែមានប្រយោជន៍សម្រាប់សុខភាពរាងកាយប៉ុណ្ណោះទេប៉ុន្តែថែមទាំងបានជួយដល់់សុខភាពផ្លូវចិត្តរបស់ប្រជាជនជប៉ុនផងដែរ។ប្រជាជនជប៉ុនបានឆ្លុះបញ្ចាំងពីវប្បធម៌ដែលផ្តល់តម្លៃដល់ភាពសុខដុមរមនាតុល្យភាពនិងការគោរពចំពោះធម្មជាតិនិងអ្នកដទៃ។តាមរយៈការអនុវត្តមួយចំនួននៃការប្រដិបត្តិទាំងនេះយើងអាចរៀនពីបញ្ញាស្មារត្តីរបស់ប្រជាជនជប៉ុន និងធ្វើឱ្យសុខភាព និងសុខុមាលភាពផ្ទាល់ខ្លួនរបស់យើងប្រសើរឡើង។

រៀបរៀងដោយលោក​​ Royd Guyon

Sources:
6 healthy habits to live a longer life from the Japanese – TODAY. https://www.today.com/health/6-healthy-habits-live-longer-life-japanese-t188563
Healthcare in Japan: A guide to the Japanese healthcare system.
Healthcare in Japan: A guide to the Japanese healthcare system – Wise